Fotografia na prowincji. Prowincja na fotografii

Adam Mazur, historyk sztuki, krytyk fotografii, kurator wystaw m.in. Efekt czerwonych oczu (2008), 
Nowi dokumentaliści
 (2006). Napisał książki: Kocham fotografię (2009), Historie fotografii w Polsce
1839–2009
 (2010) oraz Decydujący moment. Nowe zjawiska w fotografii polskiej po 2000 roku (2012).
W latach 2004–2011 był redaktorem naczelnym magazynu „Obieg”.

źródło fot. : www.akademiafotografii.pl
źródło fot. : www.akademiafotografii.pl

Fotografia prowincjonalna. Można używać takiego określenia? 

W pewnym sensie tak.  Wydaje mi się  jednak, że właściwsze jest określenie „fotografowie działający na prowincji”. Ich twórczość również bywa niezwykle ważna i lokuje się w centrum na poziomie artystycznym i intelektualnym. Rozumiem przez to pewną postawę wobec świata, wobec rzeczywistości związaną z pochodzeniem i światopoglądem artysty.

Manowce fotografii powstają poza głównymi centrami kultury. Działania twórców z Bielska-Białej, Wrześni, Jeleniej Góry, Białegostoku czy Opola pokazują, że można w dzisiejszych czasach prowadzić międzynarodowy dialog z artystami z całego świata. To ma sens. Gorzej, jeśli ta aktywność ogranicza się do wąskiego grona wtajemniczonych. To może prowadzić… na manowce.

Śledzę uważnie, co dzieje się w tych nieoczywistych miejscach i odbieram to bardzo pozytywnie. Artyści działający
na prowincji często są zdeterminowani i skoncentrowani na niezwykle ciekawych tematach. To ważne.

Przykładem instytucji kultury, która promuje artystów nieprofesjonalnych jest Apteka Sztuki. To jest miejsce wyjątkowe. Nie znam drugiej takiej galerii. Sztukę traktuje się tam bardzo poważnie i zupełnie odmiennie niż
w nastawionych na zysk galeriach komercyjnych, które  często ignorują wszelką odmienność.

 

Fotografia codziennie zmienia myślenie ludzi, choćby w prasie. Dobre zdjęcie to naprawdę tysiąc słów w pigule.

 

_____________________________________________________________________________________

dm

Decydujący moment. Nowe zjawiska w fotografii polskiej po 2000 roku, Wydawnictwo Karakter, 2012

Pierwsza książka prezentująca ostatnią dekadę polskiej fotografii. Sylwetki 92 współczesnych polskich fotografów, m.in. Anna Bedyńska, Zbigniew Libera, Rafał Milach, Chris Niedenthal, Przemysła Dzienis, Bart Pogoda, Maciej Pisuk, Wojciech Prażmowski, Karol Radziszewski, Tadeusz Rolke, Piotr Uklański.