Statystyka kontra słodki cukierek w loczkach

Jak wyobrażamy sobie przyszłość żyjąc w dobie kwantów, klonowania i protorealizacji z dziedziny fantazyjnej inżynierii genetycznej, jak choćby wyhodowanie fluorescencyjnego królika czy rośliny z ludzkim DNA? To właśnie chciał wiedzieć Piotr Grabowski ankietując Opolan. Artysta w kwestionariuszu „Tunel” zadał pytania dotyczące wizji ludzkości w obliczu „zrealizowanej przyszłości”.

Piotr Grabowski, Tunel Znaczenie ludzkosci dla przyszlosci, ankieta, fot. GSW Opole

„Dialog” artysty z respondentami układał się różnie:

Czasem odpowiedzi noszą znamiona „autobiografizmu”:

Jak zwykle umierasz?

Spokojnie, jednak zdarza mi się telepać i wiercić, wołać mamę i tatę, wujka i babcię, Mirka i Jolę, Radka i Zuzę.

Czasem wzrusza afirmatywny stosunek do rzeczywistości fizycznej:

Jak ci jest z kwarkiem t?

Kwark t ocieka zajebistością!

Czasem fantazja jest swobodna:

Którym z kolei klonem jesteś?

Jestem kanadyjski, słodki cukierek w loczkach.

Innym razem zdezorientowana się „zacina”:

Ile masz liści?

Chyba żadnego.

tunel_2_gsw

_LCF3531Jednak gdyby przez moment zachować powagę należałoby zadać jeszcze jedno pytanie: czy za pomocą ankiety można badać wyobraźnię? Przecież jej wynik to dane uśrednione. W ujęciu procentowym zatraca się to, co w wyobrażeniach najcenniejsze – oryginalność. Czy zatem „Tunel” nie jest mistyfikacją ostrzegającą nas przed częstą omyłką: pomyleniem naszych pragnień z życzeniami zleceniodawców ankiet oraz wszystkich próbujących łapać nas na lep rzekomo neutralnej zabawy?

Łukasz Kropiowski

_LCF3553

Piotr Grabowski, „Tunel. Znaczenie ludzkości dla przyszłości”, Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu, kuratorka: Natalia Krawczyk

fotografie: Galeria Sztuki Współczesnej, Opole