Trigger waring >> UWAGA! NIEDOZWOLONE DLA OSÓB CIERPIĄCYCH NA DEPRESJĘ ORAZ MIEWAJĄCYCH MYŚLI SAMOBÓJCZE!
Karykatura tragedii, jaką prawie zawsze jest śmierć samobójcza to temat serii “Instrukcja samobójstwa eleganckiej pani domu”, której autorem jest Jakub Kamiński – pochodzący ze Strzelec Opolskich absolwent wrocławskiej ASP. Zdjęcia stylizowane na reklamy lat 50-tych i 60-tych. W absurdalnie lekki sposób proponują, jak współczesna, elegancka kobieta może „modnie” pozbawić się życia. Śmierć jest jak wymarzony towar. Jak pudełko czekoladek, które jeśli tylko chcesz możesz mieć.
Pozornie wszystko jest okej. Ładna pani, w ładnym ubraniu, ładnie się uśmiecha. Tło przyjemne. Kolory stonowane, kwadratowe, kuchenne płytki i gładkie ściany. Post-modern look wmiksowany w klimat lat 60. Uwaga! Projekt zakłada pozycjonowanie produktu. Można w nim znaleźć proste w użyciu weapons of self-destruction. Must have młodej samobójczyni/cy. Kiedy nic ci w życiu nie wychodzi, przynajmniej niech twoja śmierć będzie estetyczna. Glamour, vintage, boho – wybierz sobie swój styl umierania, bo śmierć można ubrać we wszystkie style świata. Prace Kamińskiego nasączone są silną dawką czarnego humoru. Bo przecież nie ma się co śmiać. Ostatnio dość głośno jest wszędzie o depresji, statystyki prześcigają się w szacowaniu ile/ilu z nas na nią cierpi. Nasza dwubiegunowa “cywilizacja” zjada swój ogon. Konsumujemy, próbujemy doścignąć fikcyjny ideał, uśmiechamy się, białe zęby błyszczą jak na reklamie i powoli umieramy ze smutku. Taka śmierć w czasach popkultury. Kamiński wykorzystuję estetykę reklamy. Weź jak chcesz. Będzie ci lepiej. Będziesz szczęśliwszy/sza. Prezentuje śmierć jako konsumpcyjny towar, sprzedawany w ładnym opakowaniu. Zachęcającym, słodko naiwnym. O! Upsi! Chyba umarłam.
To może, jako autor, dopełnię całości: multimedialna kontynuacja powyższej serii: https://www.youtube.com/watch?v=DDdF7mD-c_Q