Artystyczny ład czy nieład? KONKURS

Ogłaszamy konkurs! Pokażcie nam dizajn swoich biurek, miejsc pracy. Co was inspiruje do działania, co naklejacie na ściany, jakimi obiektami się otaczacie?

biurko

Zgłoszenia ślijcie na adres: redakcja@prowincja.art.pl w tytule wpisując: D2D

Dwa najciekawsze zgłoszenia nagrodzimy książką, które prześle do Was wydawnictwo d2d.pl >>> Bruno Munari “Dizajn i sztuka” >>> ww.d2d.pl/index.php?id=23

START: 22.10.2014 godz. 12:12 // STOP: 26.10.2014 godz. 13:13

WYNIKI: 28.10.2014 godz. 11:11

Aktualności konkursowe na wydarzeniu w przestrzeni fb >>> www.facebook.com/events/722618454488842/

………………………………………………………………………………………………….
O książce:

_DSC1224

Bruno Munari, Dizajn i Sztuka
Przełożył Mateusz Salwa
wydawca: d2d.pl, Kraków 2014
format, 125 x 210 mm, str. 248, oprawa broszurowa ze skrzydełkami, szyta nićmi.
ISBN 978-83-927308-9-7
Cena: 42 zł (zawiera VAT)

Bruno Munari (1907–1998) – wybitny włoski artysta, pisarz, architekt, dizajner, grafik, pedagog i filozof, nazwany przez Pabla Picassa „nowym Leonardem”. Był jednym z najbardziej inspirujących projektantów wszech czasów. Uważał, że projektowanie może być piękne, funkcjonalne i dostępne dla każdego. Książka Dizajn i sztuka to klasyczny już zbiór kilkudziesięciu esejów poświęconych dizajnowi – sztuce i rzemiosłu.

Bruno Munari w błyskotliwy i niepozbawiony humoru sposób przedstawia w niej swoje projekty i przemyślenia z dziedziny wzornictwa wizualnego, przemysłowego, projektowania graficznego, a także dizajnu eksperymentalnego.

Trzeba dziś już obalić mit boskiego artysty, tworzącego jedynie arcydzieła przeznaczone dla osób o wybitnej inteligencji. Należy powiedzieć, że póki sztuka nie podejmuje problemów życiowych, póty interesują się nią tylko nieliczni. Dziś, w chwili gdy nasza kultura staje się coraz bardziej masowa, artysta musi zejść ze swego piedestału i zniżyć się do projektowania szyldu dla rzeźnika (jeśli potrafi).

 

Skoro więc dizajn nie jest ani stylem, ani sztuką stosowaną, to czym jest? Jest mianowicie projektowaniem – tak obiektywnym, jak to tylko możliwe – tego wszystkiego, co kształtuje otoczenie, w którym żyje dziś człowiek. Otoczenie to zaś składa się ze wszystkich obiektów wytwarzanych przez przemysł, od kieliszka po dom i miasto. Mówimy tu o projektowaniu wolnym od stylowych przesądów i od pragnienia bycia sztuką, o projektowaniu stanowiącym próbę nadawania każdej rzeczy jej własnej logicznej struktury, jej logicznej materii, a przez to i logicznej formy.

 

Piękno łączone ze sztukami pięknymi, wyczucie równowagi konfrontowane z arcydziełami z przeszłości, harmonia i tym podobne w dizajnie nie mają sensu. Jeśli forma przedmiotu okazuje się „piękna”, jest to zasługą jego logicznej struktury i precyzyjnego zdefiniowania poszczególnych jej elementów. „Piękno” jest rezultatem „odpowiedniości”.  Precyzyjne projektowanie skutkuje pięknym przedmiotem.

 

Kiedy pieniądz wyprzedza kulturę, mamy do czynienia z czymś takim jak telefon ze złota. A mówiąc „kultura”, nie mam na myśli szkolnych wiadomości, lecz wiedzę o tym, co się wokół nas dzieje i co czyni życie interesującym.

 

Naturę „można powielać” i naturę można pojmować. Powielanie natury może być wyrazem zdolności manualnych, ale nie zawsze musi sprzyjać jej pojmowaniu, ponieważ może ukazywać to, co i tak zwykle widać. Tymczasem badanie naturalnych struktur i obserwowanie ewolucji form pozwala nam coraz lepiej pojmować świat, w którym żyjemy.

Bruno Munari

One Comment on “Artystyczny ład czy nieład? KONKURS”

Comments are closed.