Filmowa (Post)apokalipsa w Teatrze Barakah

postapokalipsa_baner_resize

Teatr Barakah zaprasza do swojej Akademii Filmowej, gdzie w ramach cyklicznych pokazów obok niekwestionowanych arcydzieł, które zapisały się na stałe w historii kina, prezentowane będą także obrazy kontrowersyjne, mniej znane lub zapomniane. Repertuar uzupełnią filmy, które nie miały dystrybucji kinowej w Polsce, a zostały docenione na zagranicznych renomowanych festiwalach. Każdy miesiąc to inny temat przewodni. Luty  to czas (post)apokalipsy!

(Post)Apokalipsa jest jednym z najpopularniejszych motywów podejmowanych przez kino. Fantazje o zagrożeniu końcem świata i o tym, jak wyglądało będzie życie po końcu świata elektryzowały twórców filmowych niemal od samego początku istnienia kina.

Na wszystkie projekcje wstęp wolny.

postapokalipsa_baner_resize

PROGRAM:

— 4 II 2014 —

Film Zacka Snydera z 2009 roku, będący adaptacją kultowego komiksu. Opowieść o superbohaterach na emeryturze, którzy decydują się raz jeszcze stanąć do walki, w której stawką jest ich życie i losy świata. Film Snydera, który wyrasta ostatnio na specjalistę od ekranizacji komiksów, w niczym nie przypomina jednak popularnych i schematycznych opowieści o walce dobra ze złem. Tym razem superbohaterowie to już nie posągowe postaci, ale persony zmęczone życiem, dawną sławą, z różnym skutkiem zmagające się z własnymi słabościami i obsesjami.

Czas trwania: 163 minuty.

— 11 II 2014 —

Fabularny debiut George’a Lucasa z 1971 roku. Pesymistyczna wizja świata przyszłości, w której ludzie żyją pod ziemią, poddani permanentnej kontroli, zredukowani do roli posłusznego narzędzia w systemie produkcji. Główny bohater (Robert Duvall) podejmuje próbę ucieczki z tego przerażająco sterylnego świata zdehumanizowanych, pozbawionych imion, zunifikowanych istot.

Czas trwania: 95 minut.

— 18 II 2014 —

Nakręcony w 1973 roku obraz Richarda Fleichera przedstawia świat w 2022 roku. Miejsce akcji to przeludniony Nowy Jork zamieszkały przez czterdzieści milionów ludzi. Naturalna żywność, jaką dzisiaj znamy, to prawdziwy rarytas, na który pozwolić mogą sobie tylko nieliczni. Większość żywi się produktami syntetycznymi i tylko najstarsi mieszkańcy pamiętają, jak kiedyś wyglądało i smakowało jedzenie. Główny bohater (Charlton Heston) prowadzi śledztwo w sprawie zabójstwa szefa koncernu wytwarzającego syntetyczny pokarm. Kryminalna intryga wpisana została tutaj w antyutopijny i dystopijny krajobraz, w którym fakt, że kobiety przypisane są do mieszkań jak meble, jest tylko jednym z wielu przejawów pozbawiania człowieka podmiotowości.

Czas trwania: 97 minut.

 

Wprowadzenie

Łukasz Ziomek – absolwent wiedzy o teatrze (dramatologii) UJ. Teksty o kinie i teatrze publikował w „Didaskaliach” i „Ricie Baum” oraz m.in. na Portalu Filmowym i E-Splocie. Współpracuje z czasopismami „Ekrany” i „Kino”. Współautor „Lektur dramatyczności” (Księgarnia Akademicka 2010), w których opublikował esej poświęcony teatrowi Krystiana Lupy pt. „Lupa czyta Bernharda”. Przez dwa lata był stałym recenzentem filmowym „Gazety Krakowskiej”. W latach 2006-2013 pracował jako sekretarz literacki w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Prowadzi bloga filmowego www.zawrotglowy.wordpress.com.