Wernisaż 19.11. godz. 18. Galeria Bunkier Sztuki w Krakowie.
Wystawa w ramach zadania Będzie się dzieło! Rozbudowa Kolekcji Bunkra Sztuki
kurator: Przemysław Chodań, współpraca: Anna Bargiel
Wystawa Mikołaja Małka nie ma struktury narracyjnej. Znajdą się na niej powtórzenia motywów oraz tautologie podważające znaczenie oryginalności i wyjątkowości dzieła sztuki, a uwydatniające proces twórczy. W przypadku Małka jest to proces przetwarzania prywatnego zbioru obrazów. Artysta czerpie z podręczników, prasy, filmów oraz z otaczającej go codzienności. Ingeruje w pierwowzór, manipuluje formą, zestawia kolejne warianty i sugeruje możliwość dalszych przekształceń.
Sprawdzian mówi o dynamice powstawania dzieła oraz znaczeniu pamięci jako źródła wiedzy, przypomina o jej dynamice. Pamięć rozumiana jest tutaj zarówno jako pamięć biograficzna, jak i mechanizm przekazywania treści kulturowych, głównie zaś jako operujące obrazem pole estetyczne podatne na powtórzenia, deformacje czy przeinaczenia. W perspektywie prac Małka cała kultura może być rozumiana jako proces uczenia się przez naśladowanie, w którym szczególnie inspirującą rolę odgrywa przypadek, błąd, metamorfoza. W perspektywie indywidualnej działanie twórcze to przepracowywanie zinternalizowanych obrazów i wrażeń, uwalnianie ich od pierwotnych kontekstów i przekazywanie dalej…
Sprawdzian sygnalizuje zależności funkcji poznawczych i estetycznych, wpływ plastycznych prezentacji teorii naukowych na sposób, w jaki wyobrażamy sobie świat. W obrazach, obiektach i filmach Małek sugeruje analogię twórczości artystycznej i pracy naukowej. Łączy je, między innymi, tendencja do potwierdzania modeli/zasad/ formuł, współwystępująca z nastawieniem na przedefiniowywanie i odkrywanie nowego; ciągły proces falsyfikacji danych.
Punktem wyjścia dla działań artysty jest fascynacja graficznym przedstawieniem teorii i modeli naukowych, które wyposaża w poetykę z pogranicza snu i jawy. Małek ujawnia zainteresowania archeologią i futurologią. Czerpie z estetyk science fiction, które ulegając przedawnieniu, wracają w nowej odsłonie, przystosowane do nowych warunków i technologii.
U Małka strzałka czasu nie jest prowadzona po linii prostej, lecz po okręgu, przez co kategorie przyszłości i przeszłości ulegają rozmyciu, futurologia może wyprzedzać archeologię, a skutek przyczynę.
Sprawdzian łączy doświadczenie biograficzne artysty z pamięcią kolektywną jego pokolenia ukształtowaną przez analogową estetykę filmu i prasy. Na Sprawdzianie praca twórcza ujawnia swój fizyczny aspekt, jest działaniem wyobraźni, ale i działaniem rąk.
Mikołaj Małek (1983), absolwent krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, malarz, autor instalacji i prac wideo. Wystawiał indywidualnie w krakowskiej art agenda NOVA (2008) oraz Otwartej Pracowni (2010); brał udział w wystawach zbiorowych min. we wrocławskim Muzeum Współczesnym (2012), CSW Kornika w Bytomiu (2012), oraz w krakowskiej AS Gallery (2011).